تفاوت EMC Filter و Line Filter و Line Choke

سلام دوست گرامی
برای پاسخ به این سوال یک سری نکاتی هست که لازم هست شما بدونید و من اینجا سعی میکنم مرور کنم:
در یک تقسیم بندی کلی، ما دو نوع فیلتر داریم توی درایو
۱. فیلترهایی که برای حفاظت در برابر تداخل امواج الکترومغناطیسی EM (فرکانس‌های بالا) استفاده میشن، شامل خازن و سلف هستن و در ورودی درایو قرار می‌گیرند.
۲. چوکهایی که برای اصلاح THD و حذف هارمونیکهای مرتبه ۳، ۵ ، ۷ استفاده میشن و فقط شامل سلف هستند و به دو صورت زیر استفاده میشوند:
الف. چوک AC سه فاز که بین سه فاز ورودی و ورودی درایو قرار میگیرد و
ب. چوک DC در باس DC درایو، که بعد از پل دیود ورودی قرار می‌گیرد.
از دیدگاه حفاظت در برابر امواج الکترومغناطیسی دو تا لغت EMC و EMI مطرح هست که لازمه تفاوتشون رو بدونید:
وقتی از لغت EMI استفاده میشه، منظور جلوگیری از انتشار تداخلات الکترومغناطیسی تولید شده توسط درایو و اثر گذاری این امواج روی شبکه و بقیه ی تجهیزات است.
از سوی دیگر منظور از EMC ، توانایی عملکرد صحیح درایو در حضور تداخلات الکترومغناطیسی ناشی از بقیه ی تجهیزات است.
نکته ای که حائز اهمیت هست و باید بهش توجه بشه این هست که فیلتر های EM هم میتونن کاربرد EMI داشته باشن و هم کاربرد EMC. یعنی هم میتونند از درایو در برابر امواج حفاظت کنند و هم میتونند از انتشار امواج تولیدی درایو جلوگیری کنند که بسته به هدف مورد نظر، طراحی متفاوت لازم هست. بعلاوه طراحی فیلتر EMI یا EMC تابعی از طراحی درایو، طراحی محیطی و سایر عوامل هست. مثلا اگر در طراحی درایو یک سری قیود رعایت بشه یا از کابل شیلد دار استفاده کنید طراحی فیلتر ساده تر انجام خواهد شد.
با توجه به توضیحات بالا، شما بسته به مداری که استفاده می‌کنید و کاربرد اون به راحتی میتونید موارد ذکر شده رو دسته بندی کنید.

در مورد سوال دوم، به صورت کلی، وجود مقاومت ترمز جهت عملکرد درایو الزامی نیست. نصب مقاومت ترمز زمانی الزامی میشه که برای توقف حرکت موتور در زمان مورد نظر نیاز به توان منفی باشه. به عبارت دیگه، زمانی که شما برای کاهش سرعت موتور و ایجاد توقف نیاز به کشیدن توان از موتور داشته باشید به مقاومت ترمز نیاز پیدا می‌کنید. در قالب یک مثال، اگر موتور در حالت سرعت نامی رها بشه، بعد از چند ثانیه توقف میکنه، اگر این زمان برای شما مطلوب نیست و زمان کوتاه‌تری برای توقف یا شتاب کاهشی deceleration بیشتری میخواین، باید مقاومت ترمز نصب کنید. در این میان، عوامل دیگه ای مانند اصطکاک هم تاثیرگذارند، یعنی هرچقدر اصطکاک بالاتر باشه شما کمتر به مقاومت ترمز نیاز پیدا می‌کنید.
در مورد مثال‌هایی که ذکر کردین، مثلا در مورد کاربرد آسانسور، در صورت رها سازی موتور در دور نامی، توقف سیستم در مدت زمان طولانی اتفاق میفته، و از این جهت برای توقف دقیق آسانسور به مقاومت ترمز نیاز هست. در مورد سایر کاربردها بسته به شرایط، مهندس طراح باید تصمیم بگیره.

سلام استاد
1- تفاوت EMC Filter و Line Filter و Line Choke چیست؟
2- برای Application هایی مانند آسانسور و بالابر و جرعه ثقیل حتما باید مقاومت ترمزی برای درایو درنظر گرفت؟