دمای هوای ورودی کمپرسور

با سلام
محدودیت دمای ورودی کمپرسور های اسکرو که بین 5 تا 45 درجه عنوان میشه، این محدودیت ناشی از سیاله یا ناشی از تایپ کمپرسور ؟
یعنی مثلا اگر گاز داغی داشته باشیم، امکان استفاده از اسکرو کمپرسور نیست؟؟
یا اگر سیال ورودی چیزی به جز هوا باشه محدودیتی برای استفاده از کمپرسور اسکرو هست؟

سلام و درود

وقت بخیر

منظور از محدودیت دمایی بیشتر مربوط به دمای محیط است ( دمای هوای ورودی به واحد هواساز ) که این موضوع یعنی "دمای محیط " بایستی در بازه عنوان شده کنترل شود و در صورت بالا رفتن دما از حد معمول موجب بالا رفتن دمای واحد هواساز کمپرسور از حد نرمال و افزایش بخارات روغن در کمپرسورهای اویل اینجکت و آسیب های جدی به ایراندکمپرسور وارد میگردد و در نوع اویل فری نیز باعث آسیب به المنت های HP و LP و همچنین تریپ دادن های پیاپی میشود .

همچنین در خصوص تایپ کمپرسورها هم به استحضار میرسانم برای انواع گازهای مختلف محدودیت انتخاب تایپ کمپرسور وجود دارد و همچنین در برخی موارد کمپرسورهای فرآیندی وجود دارد که کاملا متفاوت هستندو بعضی کمپرسورها اساس کارکرد متفاوتی دارند ، بعنوان مثال برای متراکم کردن گاز CNG جهت جایگاههای سوخت به کمپرسورهای پیستونی ۳ الی ۴ استیج نیاز است که با اسکرو تایپ ها نمیتوان به فشاری معادل ۲۵۰ بار رسید ، پس در نهایت هر کمپرسوری با توجه به نوع گاز مورد نظر و میزان فشار و میزان دبی انتخاب میشود .

با احترام

عرب

با تشکر از توضیحات کامل شما
چند سوال برام مطرح شد:

1.لطفا راجع به تاثیر دمای پایین هم بر عملکرد کمپرسور توضیح بفرمایید.
2.برای شرایط Design Temp بالای 50 درجه (مثلا در جنوب کشور) ایا مجاز به استفاده از کمپرسور های اسکرو نیستیم؟ راه حل چیست؟
3.برای انتخاب تایپ کمپرسور بر اساس نوع سیال اگر استاندارد یا اسپکی هست لطفاً معرفی بفرمایید.

سلام و درود

وقت بخیر

در خصوص دمای پایین و تاثیرات آن بر کمپرسورها به موارد زیادی میتوان اشاره کرد که با توجه به تایپ کمپرسورها به پاره ای از آنها اشاره میکنیم ؛

بعنوان مثال اثر کاهش دما ( خارج از حد استاندارد ، زیر 5 درجه سانتیگراد ) موجب افزایش ویسکوزیته روغن کمپرسور و افزایش فشار بر روی الکتروموتور و نیز بالارفتن آمپر و تریپ دادن کمپرسور می گردد - کاهش دمای شدید میتواند موجب یخ زدگی در دریچه آنلودر و عدم کنترل دقیق آن و درست بسته نشدن دریچه در زمان مناسب ) target pressure) و عدم کنترل فشار نهایی و تبعات ناشی از آن گردد که بسیار خطرناک است - در پاره ای نقاط که روغن بی کیفیت در کمپرسورها استفاده گردد ، روغن چسبناک شده و موجب عدم روغنکاری مناسب و نهایتا صدمه به بیرینگها و روتورها می گردد - وقتی روغن به درجه نقطه ریزش یا pour point میرسد در لحظه استارت صدمات جبران ناپذیری به واحد هواساز وارد میشود - دمای پایین بیش از حد میتواند باعث یخ زدگی کندانس ها در واتر سپراتور ، افتر کولر ، لوله ها ، درایر ، فیلترها و مسیر گردد که گاها منجر به مسدود شدن مسیر و کاهش دبی خروجی و عدم تخلیه کندانس گردد .
در خاتمه یادآور میگردد که مشکلات متعدد و بیشماری وجود دارد که در اثر سرما بوجود میاید که به برخی اشاره شد .

در خصوص سوال دوم نیز به استحضار میرساند برای دمای بالای 50 درجه سانتیگراد نیز میتوان از کمپرسورهای اسکرو استفاده کرد ولی طراحی این کمپرسورها متفاوت خواهد شد یعنی برای سیستم خنک کاری کمپرسور معمولا از water cooled بجای Air cooled استفاده میشود یا ظرفیت افتر کولر و اویل کولر را over size در نظر میگیرند که هر دو مورد فوق موجب افزایش هزینه ها میگردد ، در توربو کمپرسورها نیز این مسئله افزایش دما مستقیما باعث افزایش ظرفیت هیت اکسچنج های ( ژاکت های آب ) آنها میگردد .

در خصوص سوال سوم نیز به استحضار میرساند جهت انتخاب کمپرسور و نوع سیالی که قرار است متراکم شود پارامترهای بسیار زیادی دخیل است و اسپک خاصی وجود ندارد ، بر اساس دبی ، فشار و نوع گاز ، نوع کاربرد صنعت دارویی ، شیمیایی ، پزشکی ، نفت و گاز و انواع صنایع … انواع کمپرسورها وجود دارد که یک نمونه فایل در ذیل “فقط جهت آشنایی”
wopu0114_ocampocompressors5.pdf (2.2 مگابایت)
اتچ کرده ام ( به نمودار دبی و فشار و بازه کاری کمپرسورها دقت فرمایید )

با احترام
عرب

1 پسندیده