پروژه کنترل جهت موتور

سلام جناب مهندس
ببخشید مزاحم وقت شریف شدم
در رابطه با پروژه کنترل جهت موتور در فصل ۱ سوالی داشتم که من مانند شما از ۴ ترانزیستور و … استفاده کردم و به صورتی است که مدار بعد از گذشت از ترانزیستور ها ولتاژ خیلی کم میشه و افت پیده می‌کنه
و شایان ذکر است که از منبع تغذیه ۵ ولت با شارژر گوشی استفاده شده
و به طوری که نمی‌تواند موتور را بچرخاند
و اگر به یک led وصل کنم به طور جالبی led روشن می‌شود و ولتاژ هم کمی بالا تر می آید
طبق آن آره گیری ها ولتاژی که دوسر موتور می‌رسد تقریبا 0/8 ولت با همان مدار ۵ ولت
و وقتی موتور را جداکرده و به led قرار میدهیم حدود 1/8 ولت دوسر led قرار میگیرد .
مشکل در چیست مهندس جان
ممنون میشم راهنمایی کنید .

فکر میکنم افت ولتاژ دوسر ترانزیستور عامل این موضوع است

یه مسئله دیگر که ترانزیستور های پایینی در مدار کنترل جهت موتور اگر مقاومت برای بیس در نظر نگیرید به شدت داغ میشوند
علت در چیست چرا این اتفاق برای ترانزیستور های بالایی نمی افتند
و چرا داغ میشود ؟؟

علت استفاده از منبع 5 ولت نبود تجهیزات است مهندس

Power Electronic Chopper (15)

نمونه این عکس را در نظر بگیرید بجای کلید ها ترانزیستور قراردهید

سلام اول اینگه ترانزیستور ها باید حتما مقاومت داشته باشند در غیر این صورت جریان زیاد از بیس گذشته و میسوزد ترانزیستور . ممکن هست دلیل افت ولتاژ هم به همین دلیل باشد جهت بررسی های دقیق تر از باتری کتابی در مدار استفاده کنید و موتور را با آن راه اندازی کنید ممکنه باز هم ایراد از منبع تغذیه شما باشد.

خوب مهندس علت در چیست که افت ولتاژ زمانی که به ال ای دی میدهیم در حد همون ۱/۵ هست ولی وقتی به موتور وصل هست حدود ۰/۸ هست ما که داخل مدار تعویض انجام ندادیم و فقط بار رو عوض کردیم

ممکنه شارژر شما امکان راه اندازی موتور رو نداشته باشه چون توان موتور بالا تر از ال ای دی هست به خاطر همین افت ولتاژ رخ میدهد

بله این هم امکان داره
انشاا… تا به زودی باید یه منبع تغذیه خریداری کنم برای این کار

سلام دوست عزیز، ال ای دی ها از نوع دیود هستن و برای عبور جریان، یک مقدار ولتاژ دوسرشون قرار میگیره و روشن میشن. بنابراین ولتاژ دو سر ال ای دی بعد از روشن شدن همیشه ثابت هست و فقط به نوع ال ای دی بستگی داره. برای همین هست که همیشه کنار یک ال ای دی باید یک مقاومت قرار بدید که بقیه ولتاژ روی اون بیفته و جلوی جریان بالا رو هم بگیره.
در مورد اینکه چرا موتور راه اندازی نمیشه، به احتمال خیلی قوی مشکل از منبع تغذیه شما هست. منبع تغذیه شما نمیتونه جریان راه اندازی موتور رو تامین کنه و برای همین افت ولتاژ پیدا میکنه.
در مورد ترانزیستور ها هم حتما اگر از bjt استفاده میکنید، طبق آموزش، مقاومت بیس رو فراموش نکنید.