سرعت کم وزیاد با موتور dc

سلام استاد معین.در بعضی از سشوارها با موتورdc بدون ترانس وفقط بایک دیود ولتاژ به ۱۲ ولت میرسه چگونه؟درحالیکه با یک دیود ولتاژ به ۱۱۰ میرسه.واگر جواب اینه که از المنت ها عبور میکنه وپایین میاد در دو سرعت متفاوت سشوار چگونه ممکن است.ضمن اینکه در دیاگرام سیمکشی های مرتبط جریان پس از عبور از دیود به کلید سشوار میرسه نه پس از عبور از المنت.ممنون میشم توصیح بفرمایید

سلام دوست عزیز، بسته به نوع سشوار ممکن هست که از خود المنت برای کم کردن ولتاژ استفاده بشه.
نکته اول اینکه با استفاده از یک دیود، ولتاژ به ۱۱۰ نمیرسه. یک ولتاژ سینوسی برق شهر به صورت متناوب حدودا بین -۳۱۰ ولت تا ۳۱۰ ولت نوسان میکنه. وقتی که جریان از یک دیود عبور کنه، ولتاژ دیگه نمیتونه منفی بشه و بین ۰ تا ۳۱۰ ولت نوسان میکنه و در زمان هایی که ورودی برق زیر ۰ ولت میره، خروجی روی ۰ ولت ثابت میمونه و در نتیجه در نصف سایکل ها ولتاژ داریم و ولتاژ موثر خروجی نصف میشه.
حالا همین ولتاژ، از المنت که دقیقا مشابه یک مقاومت هست عبور میکنه و افت ولتاژ پیدا میکنه و در نهایت وارد موتور میشه. موتور به این دلیل که یک المان سلفی حساب میشه، تغییرات جریان تاثیر کمی روش داره و بنابراین با اینکه ورودی ولتاژش نوسان داره، شروع به چرخش میکنه. (در بسیاری از مدارهای کنترل دور موتور از همین روش قطع و وصل با سرعت بالا استفاده میشه)
برای رسیدن به دور سرعت های مختلف، با تغییر وضعیت کلید روی سشوار، طول المنتی که در مدار قرار گرفته کم و زیاد میشه و در نتیجه مقاوت مدار کم و زیاد میشه و دور موتور کم و زیاد میشه.

2 پسندیده

سلام استاد سپاسگزارم.توضیح بسیار عالی بود.موفق باشید

درود
برای کنترل کردم موتور pmdc پنچ امپر ۱۸۰ ولت ۹۰۰ وات ایا میشود از دیمرscr و دیود پل استفاده کرد

سلام دوست عزیز، لطفا برای سوالات جدید، پست جدید ایجاد کنید.
در مورد کنترل دور موتور با دیمر، به طور کلی پیشنهاد نمیشه. دیمر موج سینوسی رو به صورت برش خورده به موتور میده و موتور های AC به کل سینوس نیاز دارن برای اینکه درست حرکت کنن.
دیمر برای موتور های dc هم نامناسب هست چرا که ولتاژ رو تنظیم نمیکنه بلکه سینوسی ولتاژ برق شهر رو برش میده.