دیود هرز گرد در مدار پل اچ

ممنون و اینکه وقتی تحریک قطع میشه جریان هرز تو کدوم قسمت ها میچرخه؟
ترانزیستور ها که خاموشند و کاتد سمته vcc هست

قسمت اول: الان هم وارد لوپی میشه از سلف و دیود و منبع و مشکلی براش پیش نمیاد.
قسمت دوم: درسته، دقت کنید که این جریان (یا ولتاژ) ناخواسته هست و قرار نبوده اونجای مدار این ولتاژ وجود داشته باشه و به خاطر سلفی بودن بار بوجود میاد. برای همین باید مهارش کنیم.
قسمت سوم: اگر المان های دیگه ای در مسیر قرار بگیرن ممکن هست آسیب ببینن. برای همین باید مسیر هرزگرد رو بررسی کرد که المان آسیب پذیری سر راهش نباشه.

@Mehrad#2081 مهندس عزیز بنده شیفته این صبر و متانت و دقت و ریزبینی و نظم ، و در ورای همه اینها شیفته فصاحت و بلاغت و توانایی شما در فهموندن مطالب پیچیده هستم ، از اینکه اولا با مجموعه شما و دوما با شخص شما آشنا شدم واقعا خدا رو شاکرم و در آخر از خدا براتون آرزوی سلامتی و سعادت و موفقیت روزافزون دارم...
جواب سوالم رو به بهترین شکل گرفتم...
مثل همیشه عالی ...🙏🌹

🙏🙏🙏

@Mehrad#1732 عرض سلام و احترام…
بنده این تحلیلو درست متوجه نمیشم، یعنی وقتی لاین قرینه ی جریان اصلی وارد مدار هرزگرد میشه (منظورم از مدار هرزگرد لاین دیودهاشه) میتونم درک کنم که جریان از GND به سمت VCC به حرکت در میاد ولی لاین برگشتش که تشکیل یک لوپ رو بده رو نمی تونم تحلیل کنم، شاید قضیه ی هرزگردو به درستی متوجه نشدم


مدار سمت چپ تحلیل بندست از فعال شدن لاین قرینه یعنی هرزگرد ، ولی مدار سمت راست فکر می کنم مدار صحیحیه که باید اتفاق بیوفته برای ایجاد لوپ و جلوگیری از برگشت بار سلفی به سمت منبع…:thinking::thinking::thinking:
میشه راهنماییم کنید؟

در کدوم جهت؟ شما وقتی ترانزیستور روشن میشه، می تونید اون رو با یک سیم مدل کنید. (به صورت تقریبی) اینطوری ولتاژ دو سر دیودها برابر هستن. اگر هم اختلاف ولتاژی باشه، اندازه روشن شدن دیود نیست.

موتور هم اگر افت ولتاژ ایجاد کنه، باز هم کمک می کنه به روشن نشدن دیود.

مثلا فرض کنیم Q3 و Q2 وصلند.و موتور چپ گرد میچرخه.وقتی ترانزیستورها قطع بشند جریان توی دیود های D4 و D1 هرز میگرده؟

درسته

در مدار پل H حالت های مختلفی ممکن هست اتفاق بیافته که استفاده از این ۴ دیود در برابر این حالت ها از مدار محافظت می کنه.


موتور رو اگه یک بار سلفی در نظر بگیریم، می دونیم که در برابر تغییرات جریان مقاومت نشون میده و مثل یک منبع ولتاژ عمل می کنه. حالت اول داره حالتی رو بررسی می کنه که موتور داره تند تر از حالت نامی می چرخه و ولتاژ بیشتری از باتری اصلی تولید می کنه (مثلا ماشین برقی رو داخل سرازیری انداختید و سرعت چرخش موتور زیاد شده. در این صورت مثل شکل +ve دیودها روشن میشن و جلوی سوختن مدار رو میگیرن. اگر موتور کمتر از سرعت نامی بچرخه هم میشه -ve و اون دوتا دیود دیگه روشن میشن. (این حالت ها در هنگام خاموش شدن موتور هم اتفاق میافتن) (پس اون مسیر بسته ای که توی ذهن شما هست، اینجا هم وجود داره با این تفاوت که از باتری هم رد میشه) (یک ویدیوی ضمیمه در مورد جمع و تفریق باتری ها داخل گروه هست میتونید به اون مراجعه کنید)
دو حالت آخر هم در صورتی هست که در حین حرکت موتور، به اشتباه کلید های 1,3 و یا 2,4 با هم وصل بشن که باز هم دیود ها با توجه به جهت چرخش موتور، جریان هرز رو ایجاد میکنن و جلوی آسیب رو میگیرن. (از این حالت اشتباه برای ترمز گرفتن موتور هم استفاده میشه و اگر مدار درست طراحی شده باشه، حالت خیلی اشتباهی نیست و عملا کار ترمز رو انجام میده.) (در حالت عملی هم وقتی شما دو سیم یک موتور رو به هم وصل کنید، سخت تر می تونید با دست سر موتور رو بچرخونید. این مورد رو در موتور های استپر هم نشون دادیم داخل بسته)

بسیار ممنون

@Mehrad#2073 اتفاقا اینو متوجه میشم ، بخاطر اون خاصیت خود القایی سلفه … من فقط یک گره ی کوچولو افتاده توی تحلیلهام بخاطر این بحث هرزگرد و اونم اینه که آیا این دیود واسه ما سر مثبت و منفی جدید (جدید منظورم همون پتانسیل ناشی از خاصیت خود القایی که جهتش عکس جهت منبع ولتاژه) سیم پیچو به هم وصل می کنه که یک جریان فرسایشی گردابی را در لوپ ساخته شده( متشکل از سلف و دیود فقط) راه بندازه که این جریان وارد مدار نشه ؟؟؟؟ اگر به این شکل باشه من اون لوپ رو نمی تونم در شکل سمت چپ ببینم


من توی تحلیل مدار پل H شما وقتی دیودهای هرزگرد فعال می شوند ، مدار سمت چپ را میبینم…
در صورتی که فکر می کنم مدار هرزگرد باید چیزی شبیه مدار سمت راست باشه

بسته به جهت حرکت موتور، یا از D1 و D4 میره یا از D2 و D3

موتور وقتی در جهت مخالف میچرخه، جای مثبت و منفیش عوض میشه. شاید با در نظر گرفتن این نکته، مشکلتون حل بشه. اگه نشد بگید که با عکس توضیح بدم.

@Mehrad#2079 قسمت اول اینکه، من تا الان فکر می کردم که این ولتاژ ناخواسته رو باید جوری کنترل کرد که نه به المانهای بعد از سلف آسیب بزنه و نه به المانهای قبل از سلف (یعنی جریان را وارد یک لوپ متشکل از خود سلف و دیود می کنیم)... قسمت دوم ،پس اینطور که شما فرمودید ، اگر جریان برگشتی از منبع رد بشه آسیبی به منبع وارد نمی کنه و از قاعده جمع و تفریق منابع تبعیت می کنه ... قسمت سوم یک سوال اینجا مطرحه، که اگر در این مسیر برگشتی المانهای دیگری وجود داشته باشد ، آیا این جریان لحظه ای بالا و یا به عبارت دیگر این شوک ، آسیبی به آن المانها وارد نمی کند؟
(متن رو به سه قسمت تقسیم کردم میشه لطف کنید که در مورد هر کدام از سه قسمت جوابمو بدید؟ ممنون میشم)

سلام مهندس


تحلیل این دیود ها به چه شکله؟مثلا وقتی موتور تو یه جهتی میچرخه خب کلکتور ترانزیستور ها ولتاژی بیشتر از امیتر دارند و دیود ها بایاس میشند.جریان چطوری میره تو موتور؟