خوردگی حفره ای مخارن تحت فشار

سلام وقت بخیر
استاد زمانی که بعد از نوردکاری متوجه خوردگی حفره ای (Pitting) داخل شِل مخزن تحت فشار از جنس SA516 Gr.60 بشیم طبق استاندارد مجاز هستیم با جوشکاری اقدامات اصلاحی را انجام بدیم؟

به نام یزدان
با سلام و اهدای ادب
این سوال را در فروم بازرسی کالا نیز مطرح فرموده اید. حد مجاز خوردگی حفره ای ورقها همانگونه که در دوره نیز مطرح گردید بر اساس استاندارد BS EN 10163-1 است که فایل آن را نیز ضمیمه مجدد نموده ام برگرفته از کتاب مخازن تحت فشار اینجانب.
در مورد تعمیرات و روش تعمیراتی بستگی به کلاس آن دارد که در BS EN 10163 نیز مطرح گردیده ولی در ASME Sec VIII مطابق بند UG-78 که در دوره نیز مطرح گردید بر اساس تایید بازرس بوده و میزان و روش تعمیراتی باید در اسپک ذکر گردد.
image
image
image
image

اما به صورت کلی و قاعده سرانگشتی در زمان ساخت ، حد مجاز تقریبا همان حد مجاز میل تلرانس ورق است که آن هم در BS EN 10029 دارای چهار کلاس تلرانس ورق می باشیم و اگر در اسپک ذکر نگریده باید بر اساس کلاس A مد نظر قرار دهید. دقت نمایید در هر چهار کلاس مجموع تلرانس منفی و مثبت یکسان است

همچنین اگر کاهش ضخامت به شیوه موضعی است از appendix 32 از ASME sec VIII استفاده نمایید.

حد_مجاز_عیوب_ورق‌ها_بر_اساس_تقاطع_ضربدری_استاندارد_ابراهیم_خیّر.pdf (934.6 کیلوبایت)

ممنون از راهنماییتون :pray::rose: