اتصال ترک در PCB

چند سوال در مورد pcb دارم
1 میشه در bottom layer یک ترک بین دوتا پد dip رو بدون via مستقیما بهم وصل کرد؟
اگه قطر پایه یه المان4mm باشه، اندازه سوراخ رو 9mm بگیریم کافیه؟ چه استانداردی وجود داره؟
کلیرینس یه ترک با پد dip یا viaچقدر باید باشه ؟با لبه برد چطور؟
نزدیکترین سوراخ تا لبه برد یا جای پیچ چقدر میتونه باشه؟
و سوال آخر نقشه ای که برا چاپ به شرکت میدیم چه فرمتی باید باشه؟ لازمه که اون شرکت هم فوت پرینت قطعات رو داشته باشه؟ ممنون

سوال اولتون رو متوجه نشدم. اگه منظورتون این هست که از یک پایه dip به عنوان via و اتصال دهنده لایه های رو و زیر استفاده کنید، بله می تونید این کار رو کنید. لطفا اگه منظورتون این نبوده، بیشتر توضیح بدید.
در مورد سوال دوم: لازم نیست که سوراخ رو انقدر بزرگ تر بگیرید. در حد ۱ میلیمتر بیشتر از پایه، کافیه. اگه انقدر بزرگ بگیرید سوراخ رو، موقع مونتاژ، قطعه سر جاش نمیمونه و لق میزنه.
سوال سوم : clearance کاملا به ولتاژ بستگی داره. اگه ولتاژ خیلی پایین هست، می تونید تا 3mil هم کمش کنید ولی دقت کنید که بیشتر تولید کننده های pcb در ایران کمتر از 7mil رو نمی تونن بزنن. پس حتما باید با شرکت تولید pcb هم مشورت کنید.
کلا track های لبه برد پیشنهاد نمیشه ولی خیلی وقت ها مجبور هستید که اینکار رو کنید. فاصله ای که تا لبه برد میگیرید سعی کنید کمتر از 10mil نباشه. کلا خیلی از شرکت ها از دستگاه های پانچ برای بریدن برد ها استفاده می کنن و ترک های لبه برد ممکن هست که صدمه ببینن.
در مورد سوراخ هم، باید به بدنه ای که قراره برد داخلش قرار بگیره دقت کنید. اگه جای پیچ ها خیلی خیلی لبه باشه، مقاومت بردتون کم میشه. ولی بستگی به سایز برد و بدنه و اندازه پیچ داره و قانون کلی نمیشه راجبش گفت. ولی به نظر من سعی کنید به اندازه نصف قطر پیچ از لبه ها فاصله بگیرید.
هیچ وقت پیچ ها رو به مس های حامل الکترون متصل نکنید. جدا از اینکه استاندارد نیست این کار، خطرناک هم هست. مثلا اگه یک پیچ به track حامل ۲۲۰ ولت وصل بشه و دست بهش بخوره می تونه کشنده باشه. در مورد ولتاژ های پایین هم باعث ایجاد نویز میشه. پیچ ها رو از آنتن های داخل مدار دور کنید چون باعث نویز میشن.
سعی کنید که track ها رو هم به پیچ ها نزدیک نکنید. به نظر من بسته به تراکم بردتون سعی کنید 20mil فاصله رو رعایت کنید. ولی تا 10mil هم برای پیچ های کوچیک اشکالی نداره. دقت کنید که پیچ همیشه دقیقا سرجاش بسته نمیشه و ممکنه با کج پیچ شدن تا چند میل اینطرف یا اونطرف بره و همیشه جای این خطا رو بذارید. (soldermask هم یادتون نره دیگه، پیچ و پیچ گوشتی دشمن track ها هستن و حتما با soldermask از track ها محافظت کنید.)
درمورد سوال آخر: شما فایل .pcbdoc رو برای شرکت می فرستید و همین کافیه. فوت پرینت و ... رو لازم نیست. اگه فایل pcbdoc رو کپی کنید خارج پروژه و بازش کنید می بینید که دقیقا به همون شکل باز میشه و فایل دیگه ای لازم نداره. بعضی از شرکتهای چینی فایل های gerber یا نوع دیگه ای از شما می خوان که خودشون راهنماییتون می کنن.