سوال در مورد gauge saver ها یا همون over range protector ها

درود جناب مهندس در مورد اتصال G و NPT یه توضیح میدید من تفاوتشون متوجه نشدم

@Farzad#4181
ممنون

سلام خدمت مهندس لطفی
این بخشی از مطالب شما در مورد gauge saver ها یا همون over range protector ها هست:
gauge saver:
وقتی فشار design از فشار ماکزیمم بیشتر باشد از OVP برای حفاظت گیج استفاده میکنیم. فرض کنید در یک مورد فشار operation ما برابر 6.2 و میزان فشار design ما برابر 12.2 باشد. با توجه به اینکه فشار operation ما باید در 3/1 میانی باشد لذا رنج 10-0 مناسب است. در این شرایط=1.3*10=13 over range protection= 1.3 of F.S میباشد یعنی گیج تا فشار 13 بار را تحمل خواهد کرد و چون این عدد از فشار design که 12.2 است بیشر است لذا در این شرایط نیازی به استفاده از OVP نخواهیم داشت. فقط در مواردی که 1.3 of F.S از فشار طراحی کوچکتر باشد استفاده از OVP ضروری است.
نحوه عملکرد به این صورت وقتی نیروی سیال از پایین که روی دیسک وارد میشود از نیروی فنر بیشتر شود دیسک را به سمت بالا رانده و سیال از مسیر تخلیه سیال خارج میشود و نهایتا گیج محافظت میشود.
برای ترانسمیترهای فشار over range protection کاربردی ندارد چون فشار design باید حتما در رنج کارکردی قرار گیرد مثلا برای گیج فشار، فشار design برابر 22 بار بود اما رنج 0-10 bar با توجه به 1/3 میانی برای آن انتخاب میکردیم اما برای ترانسمیترها حتما باید کل بازه فشاری را در نظر بگیریم لذا استفاده از over range protection موضوعیت ندارد.


***********************************************************************************************************************************

حالا سوال های من اینا هست:
1)معنی این جمله که گفتید" . فقط در مواردی که 1.3 of F.S از فشار طراحی کوچکتر باشد استفاده از OVP ضروری است. " چیه؟ چرا اگر اگر فقط فشار طراحی بزرگتر از فشار 1.3FS باشه از gauge saver اشتفاده میکنیم؟
2)سوال دوم: گفیتد برای ترانسمیترها حتما باید کل بازه فشاری را در نظر بگیریم لذا استفاده از over range protection موضوعیت ندارد. این جا هم بی زحمت توضیح بدین متوجه منظورتون نشدم
3)سوال سوم: شما مطابق شکل گفتید وقتی ORP عمل میکنه سیال اضافه را به بیرون drain میکنه. من تو نت داشتم سرچ میکردم اینطور بیان کرده بود:
##محافظ اورر پرشر (Overpressure protector) از یک شیر ولو پیستونی فنری (spring loaded piston valve) تشکیل شده است. در شرایط عادی فشار فنر شیر ولو را باز نگه می دارد و سیال به عنصر حسگر می رسد. هنگامی که فشار سیستم از میزان تنظیم شده (ست شده) برای محافظ اورپرشر تجاوز می کند، به نیروی وارد شونده از طرف فنر غلبه می کند در نتیجه فنر به عقب رانده می شود و ولو بسته می شود و مسیر عبوری سیال به سمت سنسور فشار (ترانسمیتر فشار، ترانسدیوسر فشار) یا گیج فشار را مسدود می نماید. ولو بسته باقی می ماند تا زمانی که فشار سیستم به میزان تقریبا 25 درصد پایین تر از فشار ست شده برگردد، جایی که بر اثر نیروی فنر، مجددا شیر باز می شود.##
اکنون طبق این مطالب سیال به درین نمیشه و فقط مسیر حرکت سیال به سمت گیج بسته میشه ولی شمت گفیتد درین میشه. لطفا این موضوع هم بگید.
ممنون
2021-02-24/1614173575-7122-gauge-saver.png

@Farzad#4517 سپاسگزارم چشم

۳- در مدلی که من تدریس کردم نوع خاصی از ovp هاست که درین سیال رو انجام میده ولی نمونه عمومی ش همون موردی است که شما فرمودین یعنی مسیر رو چوک می کنه و اجازه رسیدن سیال پر فشار رو به سنسور نمیده

@Farzad#4180
بله متوجه شدم ممنون

ابتدای بسته توضیح داده شده npt نوع کانکشن مخروطی هست و اب بندی خیلی خوبی داره G کانکشن ش صاف هست.
قسمت hook up و اتصالات رو ببینید

ا) مثال عددی براتون میزنم، تصور کنین فشار عملیاتی باشه ۶ و ماکزیمم ۸. طبق موردی که باید فشار عملیاتی در یک سوم بازه باشه من رنج رو صفر تا ۱۰ در نظر می گیرم. حالا در همین مثال فرض کنین فشار ماکزیمم بشه ۱۲. رنج من تغییر نمی کنه و گیج سیور هم نمیخاد چون خود گیج حداقل داره ۱۳ بار رو تحمل می کنه. پس اگه فشار ماکزیمم از ۱.۳ برابر فول اسپن بیشتر باشه ( تو این مثال ۱۳) من سیور براش در نظر می گیرم

۲-در مثالی که براتون زدم اگه فشار ماکزیمم ۱۲ بار رخ بده و شما رنج گیجتون صفر تا ۱۰ باشه طبیعتا ۱۲ رو نمیبینید. ترنسمیترها اینجوری نیستن چون دارن سیگنال میفرستن به کنترل روم پس باید تمام تغییراتی که رخ میده رو برای سیستم کنترل گزارش کنن پس رنجی باید در نظر بگیریم که حتما شرایط ماکزیمم پوشش دهی بشه

@Farzad#4182 ممنون مهندس لطف کردید :tulip: :tulip: :tulip: