عملکرد موتورها در فرکانس ۶۰ و ۵۰

سلام. با توجه به آزمایش عملی جناب دکتر مرادی با چرخاندن یک سیم پیچ در میدان مغناطیس مشاهده کردیم که لامپ روی سیم پیچ روشن شد و با افزایش سرعت روشنایی لامپ ثابت
سوال
1_ آیا کاهش فرکانس باعث لرزش در موتورها میشود مثلا موتوری که با فرکانس ۶۰ و ولتاژ ۲۲۰ کار میکنه نرم تر و بی صدا تر از موتور است که با ولتاژ ۲۲۰ و فرکانس ۵۰ هرتز کار میکند

2_ آیا کاهش و افزایش ولتاژ در شبکه باعث کاهش و افزایش فرکانس هم میشود برخی مواقع نوسان برق باعث کم شدن سرعت لحظه ای پمپ آب منزل یا چشمک زدن چراغ ها میشود این اتفاق ناشی از کاهش ولتاژ و یا فرکانس ؟

3_ روی پلاک مشخصات برخی از موتورها نوشته شده ۲۲۰ ولت و فرکانس ۵۰_۶۰ اما برخی موتورها فقط نوشته شده ۲۲۰ ولت و ۶۰ هرتز این گونه موتورها اگر با برق ایران راه اندازی شوند چه مشکلی پیش میاد

1 پسندیده
  1. با کاهش فرکانس گشتاور موتور زیاد شده و سرعت کم می شود و با افزایش فرکانس سرعت زیاد و گشتاور کم منظور از گشتاور زور و نیروی موتور حول محور خودش یا شفتش هست و منظور فرکانس تعداد دفعات تکرار شدن شکل موج برد یا سیکل در ثانیه هست که با توجه به تعداد قطب و و فرکانس سرعت موتور بر حسب rpm به دقیقه حساب میشود در فرکانس های بالا اگر موتور خاموش باشد و به طور ناگهانی روشن شود اصطلاحا لگد می زند و لرزش دارد ولی اگر با فرکانس پایین یعنی از سفر راه اندازی شود و به آرامی تا مقدار نامی برود نامی 50 تا 60 هرتز این مشکل بر طرف می شود گاهی این فرکانس با درایور موتور یا اینورتر تا 400 هرتز هم می رود که به راحتی در این فرکانس شفت موتور با دست امکان نگه داشدن را دارد ولی در فرکانس شهری خیر چون زور و گشتا ور بالاست اما به هیچ عنوان نگه داشتن شفت را تست نکنید موتور در هر حال در حالاتی غیر از حالت راه اندازی لرزش دارد و اگر وزنه ای رور محور آن باشد این لرزش بیشتر به چشم می خورد خصوصا اگر از نوع نامتعادل باشد اما در حالت بدون لود با بار در فرکانس های زیر نامی تا حدودی و بالاتر آن تا حدودی به صورت بازه ای لرزش کاسته می شود
    2.نوسانات برق هیچ تاثیری رود فرکانس ندارند در نیرو گاه ها برای تولید ولتاژ نامی و مقراراتی کشور ها که کمی با هم متفاوت هست مثلا110ولت کانادا و ایران220ولت نیاز هست شفت ژنراتور ها با سرعت خاصی بچرخند البته این فرکانس باز هم براساس تعداد قطب ژنراتور و ولتاژ نامی و مصرف مشترکان باید ثابت بماند مثلا نیرو گاه آبی دریچه خروجی سد به صورت اتوماتیک تنظیم میشود و باز بودن آن کم و زیاد میشود تا فرکانس ثابت بماند چون فرکانس تابع سرعت هست و با کم و زیاد شدن دریچه سد این سرعت طوری تنظیم میشود تا فرکانس ثابت ماند اگر فرکانس تغییر میکرد کولر ها دچار تغییر سرعت های متوالی میشدند و همه تجیهزات الکتریکی و الکترونیکی میسوزند سر عت چرخش پمپ ها بستگی به توان دریافتی از شبکه هم دارد که توان مضرب و لتاژ و جریان هست با افزایش جریا ن و ولتاژ سرعت تغییر می کند و عملا نوسانات در ولتاژ و جریان و بار روی شفت موتور باعث سوختن می شوند و فرکانس همیشه ثابت هست و این قطعی هست البته یه در صد خطایی هست برای مثال49.95تا50.05.
    3.مشکلی پیش نمی آید سرعت نامی کاهش می یابد در بعضی پلاک ها هم فرکانس حد اکثری را میزنند مثلا220 50 هرتز حد اقل و 60 هرتز حد اکثر در بعضی موارد هم فقط 60 هرتز حد اکثر
2 پسندیده

دوست خوبم جناب آقای سنجری سوالات شما تنها سوالات سیم پیچی نیست بلکه گرایش برق صنعتی را دارد من به سوالات شما در این موارد نیز پاسخ میدهم اما بهتر است از استاد برق صنعتی در خصوص راه اندازیها سوال کنید ج س 1 کاهش و یا افزایش فرکانس ربطی به لرزش ندارد طبق فرمول درس داده شده فرکانس روی دور موتور اثر میگذارد مثلا موتورها دو قطب در فرکانس 50 هرتز 3000 دور در دقیقه میزنند و همان موتور با فرکانس 60 هرتز 3600 دور در دقیقه میگردد برای نرمتر کار کردن موتورها باید هارمونیهای نوع پنجم و سوم را کاهش داد که نوع سر بندیها و جنس ورقهای دیناموبلش از عوامل تاثیر گذار بشمار میآیند.ج س 2 خیر ولتاژ و جریان هیچگونه تاثیری بر روی فرکانس نمیگذارند بلکه با کاهش ولتاژ و یا جریان دور لغزشی موتور افزایش پیدا میکند و همین امر سبب کاهش دور موتور میشود مانند پنکه های رو میزی که برای کاهش دور از افت ولتاژ بهره میبریم یا کولرهای پرتابل که از مقاومتهای متغیر جهت افت ولتاژ و در نهایت کاهش دور استفاده میشود ج س 3 اگر موتور سه فاز نباشد مهم نیست میتوانیم از ولتاژ و فرکانس ایران استفاده کنیم اما اگر موتور سه فاز باشد راه اندازی آن تابع علایم روی پلاک مشخصات است که در درس داده شده انواع آنرا گفته ام

3 پسندیده

ممنون استاد

1 پسندیده