طریقه اتصال موتور تکفاز خازن دار به درایو تک فاز

سلام جناب مهندس
انشاا… حال شما خوب و سلامت باشه
یه سوالی داشتم که در موتور های تکفاز
الف) بدون خازن با سیم پیچ استارت
ب) با خازن موقت و سیم پیچ استارت
پ)با خازن دائم و سبک پیچ استارت
ت)موتور دو خازنه و سبک پیچ استارت و قطعا شامل کلید گریز از مرکز داخلی نیز هست

چطوری به یه درایو تک فاز اتصال دهیم برای کنترل آن؟؟؟

با سلام
به طور کلی دو روش برای استفاده از درایو برای راه اندازی موتور تک فاز وجود دارد:
۱. استفاده از موتور تک فاز و سیم پیچ کمکی و عملکرد موتور به صورت دو فاز. در این حالت لازم هست که خازن استارت، سوییچ جدا کننده (گریز از مرکز) و خازن دائم رو از موتور جدا کنید، سپس دو سر سیم پیچ اصلی رو به دو خروجی درایو و دو سر سیم پیچ کمکی رو به دو خروجی دیگر درایو متصل میکنید. در این حالت با توجه به اختلاف فاز ۹۰ درجه دو سیم‌پیچ، درایو ولتاژ متناسب برای ایجاد گشتاور راه اندازی رو به دو سیم پیچ اعمال می‌کنه.
۲. در این حالت خازن استارت و سوییچ جدا کننده رو از مدار خارج میکنید و فقط خازن دائم در مدار میمونه. همانطور که میدونید این خازن اختلاف فاز ولتاژ اعمالی بین سیم پیچ اصلی و کمکی رو ایجاد میکنه. این خازن ها برای کار در فرکانس ثابت ۵۰ هرتز طراحی شده و در فرکانسهای بالا طول عمرشون به شدت کاهش پیدا میکنه. با توجه به اینکه ولتاژ خروجی درایو دارای فرکانسهای بالای PWM هست، امکان آسیب رسیدن به خازن دائم وجود داره. برای این منظور باید فرکانس کریر درایو رو تا حد ممکن کاهش بدین. بعلاوه برای خازن دائم، از خازن های با قابلیت تحمل فرکانس بالا استفاده کنید. در این حالت، صرفا دو سر سیم پیچ اصلی رو به خروجی درایو متصل میکنید.
نکته ای که باید به اون توجه کنید این هست که موتورهای تک فاز به لحاظ عایقی برای کار با فرکانس ۵۰ هرتز طراحی شده اند، و در صورتی که بخواهید از درایو استفاده کنید حتما لازم هست که سیم پیچی مجدد با کلاس عایقی بالاتر انجام بدین. در غیر این صورت به دلیل وجود فرکانسهای بالا در خروجی درایو، با ایجاد شکست عایقی، موتور آسیب جدی میبینه. در بسیاری موارد به صرفه تر هست که به جای موتور تک فاز از موتور سه فاز استفاده کنید.

سلام
تشکر جناب مهندس
روش اتصال سیم پیچی اصلی و کمکی این که در خروجی درایو یک سر کمکی و اصلی اتصال بدیم و دو سر دیگه یکی به فاز اول و سر دیگه به فاز دیگری وصل بشه یا او قسمت اتصال کمکی و اصلی هم باید یه فاز سومی وصل بشه ؟؟

ممنون میشم جواب بدید .

با سلام، ممنون از توجه شما
دو سیم پیچ اصلی و کمکی یک سر مشترک دارند که به یک خروجی درایو متصل میشود. دو سر دیگر هر سیم پیچ باید به دو ترمینال باقی مانده درایو متصل شوند.
دقت بفرمایید با توجه به حذف خازنها و عدم ایجاد اختلاف فاز توسط آنها، اختلاف فاز به واسطه ی خروجی درایو ایجاد می شود و درصورتی که به یک ترمینال متصل شوند اختلاف فازی نخواهیم داشت.
در نظر داشته باشید راه اندازی موتور تک فاز با درایو به دلیل ایجاد مشکلات عایقی برای موتور اصلا توصیه نمی شود.
سپاس