علت داغ شدن پل دیود چیست؟

سلام .یک ترانس ۱۲ ولت ۱۰ آمپر رو با یک پل دیود ۳۵ آمپر به dc تبدیل کردم البته بدون خازن و رگولاتور.وقتی به موتور dc ۱۲ میزنم سیم و پل دیود خیلی داغ میشه.علتش نبود خازن هستش؟ چند ولت چند میکرو فاراد؟ وایتکه اگر از رگولاتور استفاده کنم آمپر خروجی پایین نمیاد؟

سلام جناب مهندس وقت بخیر
لطفا در هنگام مطرح کردن سوال در فروم، به دسته بندی موضوعی سوال تون دقت بفرمایید و به درستی اون رو انتخاب کنید تا سوال شما برای متخصصین و مدرسین اون حوزه نمایش داده بشه

سلام دوست عزیز، کلا همه قطعات الکترونیکی تلفات دارن. دیود وقتی که روشن میشه، ولتاژ ثابتی دو سرش قرار میگیره و هرچقدر که شما از اون دیود جریان بکشید، طبق فرمول توان P=V*I برابر با ضرب ولتاژ در جریان میشه توان دیود و علت داغ شدنش هم همین موضوع هست.
در یک مدار معمولی، شما معمولا ولتاژ رو تنظیم میکنید و مدار شما بسته به قطعات و ساختارش، جریان میکشه. بنابراین استفاده از رگولاتور الزاما باعث کاهش جریان مدار نمیشه. جریان اصلی رو موتور داره میکشه که برای راه اندازی اون جریان رو نیاز داره.

2 پسندیده

برای حل شدنش چیکار باید کرد ممنون میشم راه حل بدین مرسی

سلام .یه ترانس ده امپر رو با پل دیود 35امپر دی سی کردم خازن 25ولت 3300 میکرو زدم ولی پل دیود به شدت داغ میکنه هیت سینک هم زدم ولی وقتی به باطری ماشین میزنم به شدت داغ میکنه راستی ترانس دوازده ولته با یه پل دیود 35دیگه هم موازی کردم ولی بازم داغ میکنه چرا و ایراد کجاست .ممنون

دوست عزیز، همونطور که در پست بالا اشاره کردم، جریان کشی باعث ایجاد گرما میشه. شما اگر از منبع اصلی دارید انقدر جریان میکشید که داغ میشه، جریان سیستم شما خیلی بالا هست و نیاز به خنک کننده داره.
لطفا شماتیک مداری که استفاده کردید رو ارسال کنید شاید بتونم کمک بیشتری کنم.

سلام.
با اجازه استاد عزیزم مهندس معین.
طبق گفته استاد جریان زیاد باعث گرم شدن پل دیود میشه .
اما چرا جریان زیاد میکشه ؟
ترانس 12 ولت AC است . پس ولتاژ دی سی 17 ولت است . ولتاژ باطری خالی به فرض 9 ولته در نتیجه جریان بیشتر میکشه و پل دیود به شدت داغ میکنه . بعد از مدتی که امپر پل دیود بالا است . ترانس میسوزه که 10 آمپر است .و بدون محدود کردن جریان . یعنی در این مدار نمیشه جریان را کنترل کرد.
در شارژ باطری 12 ولت باید ولتاژ 13 الی 14 باشه . وبا جریان کمتر شارژ بشه .تا عمر باطری بیشتر بشه . . محدود کردن جریان در ساعات اولیه شارژ که بیشترین جریان را از مدار شارژ میکشد.
متشکرم