راه اندازی موتور dc

جناب مهندس معین در مورد جلسه دهم آموزش آردوینو که درباره راه اندازی موتور dc با آردوینو هستش
توی این آموزش ما با استفاده از آی سی L293D و آردوینو یک موتور dc کوچک رو درایو کردیم
اگه بخوایم یک موتور بزرگتر رو درایو کنیم آیا بازم میتونیم از این آی سی و ترکیبش با ترانزیستور استفاده کنیم؟
به نظر من امکانش نیست و باید برای درایو موتور بزرگتر از مدار پل H استفاده کنیم. آیا نظر من درسته؟

حالا اگه بخوایم از مدار پل H و همچنین واحد PWM آردوینو برای درایو موتور استفاده کنیم، آیا ترانزیستورها توانایی قطع و وصل با این سرعت رو دارند و ما میتونیم به هدفمون که کنترل دور و جهت چرخش هست برسیم یا نه؟

اگه ترانزیستورها توانایی قطع و وصل سریع رو داشته باشند، طبیعتا به دلیل کاملا یکسان نبودن دو ترانزیستور مشابه، ممکنه به سیگنال ورودی به طور متفاوت و با یک تاخیر پاسخ دهند که این تاخیر دو ترانزیستور مثل هم نباشه. آیا این برداشت درسته؟
اگه درسته ممکنه این عدم سنکرون بودن دو تا ترانزیستور عملکرد کنترل دور موتور رو دچار ایراد کنه؟
اگه دچار ایراد میکنه راه حلی داره؟
برای کنترل دور و تغییر جهت موتور dc، غیر از مدار پل H مدار دیگه ای هم میتونیم استفاده کنیم؟

درباره این آی سی تا جایی که من خوندم توی دیتاشیتش نوشته که ماکزیمم ولتاژی که میتونه راه اندازی کنه 36 ولت هست و جریان حداکثر 600 میلی آمپر هست
ینی اگر موتور شما برای راه اندازی شرایط بیشتر از این لازم داشته باشه از این آی سی نمیشه استفاده کرد
بله باید از پل H استفاده کنیم

مدار های پل اچ رو معمولا با ماسفت ها میبندن که این توانایی رو دارند
از طرفی IC های پل اچ هم داریم
من یه مورد رو پیدا کردم که L298 هست که با PWM میشه کنترل سرعت و دور موتور رو داشت

این فرضی که فرمودید که ممکنه با تأخیر پاسخ بدن به سیگنال درسته
البته این تاخیر گاها در حد میکرو ثانیه است

سلام، درمورد درایو موتور های DC، آی سی های زیادی وجود داره که بسته به ولتاژ و جریان نامی موتور شما می تونید از اونها استفاده کنید. l298 که خانم مهندس گفتن یک نسخه قوی تر از l293 هست. ولی به علت سادگی موتور های DC شما همیشه می تونید با استفاده از ترانزیستور های قدرت (تا چند ده آمپر و ولتاژ های بسیار بالا) درایور های خیلی قوی بسازید. فقط نکته مهم این هست که باید یک منبع تغذیه داشته باشید که بتونه این مقدار جریان و ولتاژ رو تامین کنه.

در مورد تاخیر در روشن و خاموش شدن ترانزیستور ها هم این رو باید بگم که موتور به علت خاصیت سلفی که داره خیلی لخت (lakht) هست و سرعت PWM شما نمی تونه به اون مزر برسه. یعنی از یک فرکانسی بالاتر اصلا موتور قطع و وصل شدن رو متوجه نمی شه. پس نگران تاخیر ترانزیستور ها نباشید.
ولی در کاربردهایی که سرعت خروجی موتور واقعا مهم هست، شما باید از سیستم های کنترلی Close Loop استفاده کنید. به این معنی که باید با استفاده از سنسورهای مخصوص سرعت خروجی موتور رو اندازه بگیرید (بهش میگن FeedBack) و بعد با استفاده از الگوریتم های PID ورودی موتور رو جوری تنظیم کنید که به خروجی مطلوب برسید. یکی از گرایش های مهندسی برق به اسم کنترل هست که این قضیه رو بسیار عمیق بررسی می کنه. ولی کلا اگه سرچ کنید PID Controllers هم اطلاعات خوبی به دست میارید.

در واقع علم کنترل به این می پردازه که چطور با کنترل کردن ورودی های یک سیستم (در مورد سیستم مورد بحث ما میشه سیگنال PWM) به خروجی مطلوب‌ (در این مورد سرعت موتور) با دقت بسیار بسیار بالا دست پیدا کنید. اینکه با چه دقت و با چه سرعتی به خروجی مطلوب برسید رو میشه تنظیم کرد. یکی از بهترین راه های رسیدن به این قضیه همون PWM هست که به راحتی میشه به زبان C برای میکروکنترلر ها برنامش رو نوشت.

در مقابل سیستم های Close Loop که حلقه feedback و کنترلی دارن، سیستم های Open Loop قرار دارن. سیستم هایی که شما دقت خروجی براتون مهم نیست. مثلا شما برای خنک کردن محیط کولر آبی رو روشن می کنید. کولر هم کاری به دما نداره. کارش رو انجام میده. هیچ سیستمی هم کنترلش نمی کنه. به این سیستم ها می گن Open Loop